Pages

Saturday, October 5, 2019

Dag 6: Iets vies in mijn mond

Ik viel vannacht pas rond 5 uur in slaap. Dat was wanneer de druk wat minder werd en ik uiteindelijk comfortabel kon liggen. Helaas werd ik vanochtend al weer om 10 uur wakker. Ik was niet eens uitgeslapen, ik voelde me nog steeds moe. Toen ik wakker werd had ik een rare drukkende en bonzende pijn rondom mijn bovenkaak. Ik denk dat het 1 grote wond is waar ze hebben gesneden en helaas kan ik het voelen. Omdat ik geen andere pijn medicatie heb meegekregen naast mijn diclofenac ben ik een beetje aan het panieken want ik heb verder ook geen paracetamol of ibuprofen in huis. Ik heb er nog naar gevraagd maar wat er op mijn recept stond was blijkbaar genoeg? Ik vind het nog steeds vreemd, want toen ik mijn bovenkaak operatie had, kreeg ik twee keer zoveel medicatie mee naar huis en die operatie was veel minder ingrijpend. Ik heb uiteindelijk maar een ice pack rond mijn onderkaak gelegd en een kleine ice pack legde ik op mijn wang voor mijn bovenkaak en wisselde steeds van wang. Dit hielp een beetje tegen de pijn. Ik heb een van mijn favoriete jaw surgery blogs geïnformeerd om te kijken hoe zij het deed rondom dag 6 en het lijkt erop dat hoe ik me voel normaal is. Zij nam ook veel meer pijnstilling dan mij per dag en had nog steeds last van drukkende pijn etc. dus ik zie het als vrij normaal na zo'n zware ingreep?! Dit is wel een beetje een opluchting.

De zwelling is echt zoveel minder, nice!

De mega zwelling in mijn gezicht is gelukkig aan het weggaan en ik heb alleen een kleine blauwe plek aan de rechter onderkant van mijn gezicht. Ik weet niet of ik nog meer blauwe plekken krijg, maar ik verwacht het wel. Het kwijlen is ook stukken minder aan het worden (THANK. GOD!!!)

Mijn gezicht en ogen zijn steeds heel droog, ik gebruik oogcrème van de Kruidvat voor rondom mijn ogen en mijn neusvleugels en ik vond dit goedkope flesje met vitamine E olie bij de Action die ik 2-3x per dag op een wattenschijfje doe en mijn gezicht er zachtjes mee in masseer. Dit helpt om mijn huid soepel te houden, want het droogt echt veel uit (vooral door mijn kwijlen haha).

Vanochtend woog ik 50.5 kilo. Ik heb me elke dag nog gewogen en ik ben bijna 1 kilo per dag afgevallen. Ik stuurde een foto van mijn platte buik naar een vriendin en ze gaf het commentaar dat het raar was om te zien hoe plat mijn buik nu was, vooral nadat ik 7 kilo was aangekomen voor mijn operatie.

Ik kreeg in het ziekenhuis overigens een dagelijkse trombose prik in mijn buik naast mijn navel en daar zit nu een klein wondje. Dat ding jeukt zoveel! Ik heb er gisteravond maar een pleister overgeplakt, want ik heb lange nagels en ben bang dat ik mezelf open krab in mijn slaap of zo. 

Een beetje een vies verhaal

Vanmiddag was ik (proberen) aan het praten met een vriend van mij en vertelde ik hem over droge stukjes huid die in mijn mond hingen en ik weg wilde hebben maar bang was er af te scheuren. Hij zei dat ik ze misschien kan afknippen. Dit leek me wel een goed idee dus ik pakte in spiegel en een klein nagelschaartje en begon te werk te gaan. Iets wat ik nog niet verteld had is dat ik mijn boven tanden steeds niet kon poetsen omdat ik dacht dat daar hechtingen zaten of iets dergelijks, er zat ook steeds bloed en ik snapte niet waarom. Toen ik een beetje begon te trekken aan de dode huid aan mijn bovenlip merkte ik dat er een donker rood iets vastgeplakt zat aan de binnenkant van mijn lip. De grote dode stukjes huid zaten er ook aan vastgeplakt. Omdat ik rond dat deel van mijn lip toch geen gevoel had ging ik er maar gewoon voor om het er uit te knippen. Uiteindelijk haalde ik er twee dode stukken huid de grote van een nagel uit mijn mond en een hard donker rood iets van ongeveer 2-3 cm lang. Dit heeft al die tijd in mijn mond gezeten!!! Ik zag dit geval zitten sinds dag 1 maar ik dacht dat het er hoorde of zo, of zoals ik al zei, dat het een deel van de hechtingen was of zoiets. De chirurg en zijn assistent hebben nog elke dag in mijn mond gekeken en er niks van gezegd, dus ik snap het niet. Dit ding hoorde niet in mijn mond te zitten. Ik denk dat het misschien een soort bescherming was (het leek een beetje op dat wax die je op je beugel doet tegen zweertjes en zo) die ze in mijn mond deden tijdens de operatie en er vergeten zijn uit te halen, en door het vele bloeden is het wat gegroeid en door al het speeksel was het verhard. Nadat ik het er uit had gehaald kon ik al veel beter ademen wat fijn was en ik heb meteen mijn tanden gepoetst!!! Eindelijk!!!

Na dit alles was ik vrij moe, heb gedoucht, en ben toen in bed gaan liggen en heb 3-4 uurtjes achtereen geslapen.

Intake

Vandaag heb ik gedronken:
  • 300 ml chocolade melk (249)
  • 1 pakje vruchten limonade (76)
  • 1 pakje appelsap (84)
  • 4 slokjes fruitsap (20?)
  • 200 ml water (0)
Zoals je ziet drink ik niet zoveel en krijg ik niet zoveel calorieën binnen, maar mijn gewichtsverlies lijkt het zelfde te zijn als die van de meeste mensen die deze operatie hebben gehad. Velen van hen drinken maaltijdvervangingen en nemen 2 tot 3 keer zoveel calorieën tot zich, en nog is ons gewichtsverlies hetzelfde. Ik wou wel dat ik iets gezonder kon drinken met wat meer voedingsstoffen. Helaas kan ik nu echt alleen comfortabel uit een pakje drinken, en dan wanneer ik douche drink ik een beetje chocolade melk, dus ik heb het gevoel dat ik niet zoveel keus heb. Gelukkig heeft de chocolade melk wel wat calorieën wat weer scheelt. Wanneer ik mijn vervolgafspraak heb met mijn chirurg, en ik nog steeds het gevoel heb dat ik alleen comfortabel uit pakjes kan drinken zal ik wel vragen of we even langs de supermarkt kunnen en dan kijk ik wel wat ik nog meer kan halen wat verkrijgbaar is in pakjes en daar dan wat van halen. Ik heb veel fruitsappen in de koelkast liggen die ik nu allemaal helemaal niet kan opdrinken omdat ze in flessen zitten lol, dus dat moet maar wachten tot wanneer ik wat meer normaal kan drinken.

No comments:

Post a Comment