Pages

Thursday, July 12, 2018

Dag 1: Hyrax Beugel


Vandaag heb ik mijn hyrax expander/kaakverbredingsbeugel gekregen. O. Mijn. God. Het is erger dan ik dacht. Ik haat het ding zo erg. Ik raak er vast wel (een beetje) aangewend in de komende dagen maar toch... Deze beugel komt met zoveel nare "bijwerkingen" waar ik niet op had gerekend. Ik moet hier dan maar mee leren leven voor de komende maanden. Waarom is mij hier niets over verteld?!?!? Misschien had ik betere research moeten doen. Aaaaaaaaaah.

Ik kwam vandaag dus bij de orthodontist en het was meteen mijn beurt. Ik hoorde dat de voorgaande assistente die mijn elastiekjes had geplaatst een ongeluk had gehad. Ze was nu thuis met een lichte hersenschudding of zo. De assistente die ik nu had vond ik wel iets beter dan de andere, want ze leek meer gestructureerd en niet zo'n warhoofd. Ze stelde me fijn op mijn gemak. Ze vroeg me wel meteen of ik iemand had meegenomen omdat iemand anders mijn "beugel" moet aandraaien en dat moest ze voordoen. Ik zei dat niemand mij dat had verteld dus moest ik gauw mijn oma bellen om te vragen of ze kon komen. Zo dom! Ik was helemaal naar de orthodontist gefietst terwijl mijn opa en oma mij gewoon hadden kunnen brengen met de auto omdat ze toch mee moesten. Zucht.

Gelukkig kon de assistant gewoon mijn beugel plaatsen terwijl we op mijn opa en oma wachtte. Eerst haalde ze mijn elastiekjes er uit en maakte ze mijn tanden schoon. Toen gingen we mijn "beugel" proef plaatsen; ze klikte 'm om mijn tanden heen en toen moest ik een paar keer dicht bijten zodat ie goed vast zat. De beugel zat goed en paste dus ze haalde hem uit mijn mond om er nu lijm op te doen zodat ze 'm er echt in kon doen. Het hele process werd dus weer herhaald alleen deze keer met lijm. Nadat ie goed vast zat, gebruikte ze dat blauw lamp dingetje zodat de lijm goed opdroogde. Daarna verwijderde ze restjes lijm en mocht ik spoelen!

Kort daarna kwamen mijn opa en oma aan; blijkbaar waren ze naar het ziekenhuis gegaan want ze dachten dat de orthodontist daar zat (oeps!). De assistente liet zien hoe je mijn beugel moest aandraaien. Mijn oma probeerde het daarna zelf en het ging goed dus kon ze weer gaan! Dank je wel iig oma haha. 

Ik moest daarna even wachten op de orthodontist. Hij keek naar de beugel; zag er goed uit. Hij vertelde me dat de kaakchirurg mij zou vertellen hoe vaak ik 'm zou moeten aandraaien. Dit wordt waarschijnlijk gedaan bij mijn controle (een paar dagen) na mijn operatie. Mijn bovenkaak moet namelijk eerst helen voordat ik 'm ga verbreden met de beugel.

Mijn eerste gedachte toen de beugel in mijn mond geplaatst werd was "wow het is gigantisch". Het is heel intimiderend om zo'n gigantisch metalen ding in je mond te hebben. Ik voel me net een cyborg!! Maar dan een super niet coole cyborg!!! 

Ik merkte ook dat mijn tong niet goed wist wat ie moest doen. Ik begon meteen meer speeksel aan te maken en toen ik probeerde te praten tegen de orthodontist merkte ik dat ik sommige woorden niet goed kon uitspreken! Wat een nachtmerrie!!! Toen ik een vervolg afspraak moest inplannen kon ik "veertien" niet uitspreken en voelde ik me zo dom. Een paar dagen geleden at ik als een verstandelijk gehandicapt schaap, nu praatte ik er als een!

Op de fiets naar huis praatte ik met mijn beste vriend aan de telefoon en hij moest zo hard lachen dat ik sommige dingen niet kon uitspreken. Gelukkig waren er bijna geen andere fietsers op de weg dus oefende ik om woorden uit te spreken. De woorden waar ik moeite mee had bleef ik herhalen totdat het een beetje oké klonk. Zo raar! Ik kon ook niet goed slikken en dat kan ik trouwens nog steeds niet. Wanneer ik wil slikken moet ik mijn tong achter de beugel plaatsen en dan kan ik slikken. Aaaaah, zo vervelend. En omdat ik meer speeksel aan maak moet ik zo vaak slikken. Dit is verschrikkelijk...


No comments:

Post a Comment