Pages

Thursday, July 5, 2018

Verbreden bovenkaak beugel voorbereiding (hyrax)


Voordat ik mijn dubbele kaakoperatie krijg moet mijn bovenkaak verbreed worden. Dit wordt gedaan met een "hyrax palatal expander" beugel. Het probleem is alleen dat mijn kaak volgroeid is, dit betekend dus dat het niet zomaar verbreed kan worden met de beugel. Normaal als je jonger bent dan is je bovenkaak nog zwak en dan kan het nog makkelijk hervormd worden. Nu zal ik dus eerst een operatie moeten ondergaan die mijn bovenkaak verzwakt, zodat de beugel zijn werk kan doen.

Hier is een animatie filmpje over de beugel en de operatie en hoe dat er uit ziet en in zijn werk gaat (niets bloederig of smerig te zien of zo het is zo'n animatie instructie video):



Hier is ook een website waar je iets meer informatie kunt lezen.

En hier is een quote van een Engelse-talige website die ik vertaald heb naar het Nederlands die in het kort verteld wat de beugel inhoudt en wat het doet:

Een expander is op maat gemaakt voor elke individu en past over verschillende bovenkiezen. Het apparaat heeft twee helften die in het midden met een schroef zijn verbonden. Om het apparaat te activeren, draai je eenvoudig met een speciale sleutel de schroef elke dag (of vaker) aan. Dit geeft spanning op de kruising van de twee palatale botten, waardoor ze geleidelijk uit elkaar bewegen. Zodra het gewenste resultaat is bereikt, zal het apparaat nog even blijven zitten zodat nieuw bot kan groeien in de opening en om zeker te weten dat de verbreding solide is. Over het algemeen worden expanders 3 tot 6 maanden gedragen.

Gisteren ben ik naar de orthodontist geweest om gips te happen zodat ze een afdruk hebben van mijn tanden zodat de beugel op maat gemaakt kan worden. Om er zeker van te weten dat mijn beugel past hebben ze kleine elastiekjes om mijn bovenkiezen heen gedaan zodat er wat ruimte komt tussen mijn tanden zodat de beugel past. De elastiekjes zijn enorm vervelend! Soms weet ik niet of er voedsel tussen mijn tanden zit of dat het de elastiekjes zijn. De elastiekjes geven ook een drukkend gevoel, maar dat is natuurlijk het doel ook; de elastiekjes zitten er om mijn kiezen een beetje van elkaar af te duwen. 

De assistente van de orthodontist vertelde mij dat als er een van de elastiekjes kapot gaat ik weer terug moet om een nieuwe te plaatsen. Ik hoop echt dat er geen kapot gaan. Mijn orthodontist zit in een kleinere stad naast mijn dorp en omdat we die hittegolf nu hebben heb ik echt geen zin om daar heen te gaan om een stom elastiekje te vervangen.

Volgende week krijg ik dan dus mijn "hyrax palatal expander" en dan worden de elastiekjes ook verwijderd. Wat vervelend is is dat mijn operatie pas op 2 Augustus(!!!!) is. Dat betekend dus dat ik rond moet lopen met dit stomme ding in mijn mond terwijl het niets doet voor bijna een hele maand extra!! Het is ook best dom hoe dit gebeurd is, want het had makkelijk anders kunnen zijn maar goed; Toen ik een afspraak maakte voor mijn operatie in het ziekenhuis hebben ze er geen rekening mee gehouden dat mijn orthodontist met vakantie ging. Dat irriteerde mij dus wel een beetje, want ik kwam er ook pas achter dat mijn ortho op vakantie ging toen ik hem belde voor een afspraak. Ik kon toen de operatie al niet meer verzetten (ik moest dan weer lang wachten en dat wilde ik niet). Maar goed, wat doe je er aan. Wat gebeurd is is gebeurd.

Gisteren, een paar uur nadat ik thuis kwam van de orthodontist, heb ik geprobeerd wat chips te eten. Dat deed zo'n pijn!! Ik moest heel voorzichtig kauwen omdat mijn tanden zo gevoelig waren door de elastiekjes. Misschien had ik beter van de chips af kunnen blijven, maar ik had er hele erge trek in dus ik heb gewoon door gegeten. Oops... Ik kauwde als een verstandelijk gehandicapt schaap en ik dacht bij mezelf "als dit al oncomfortabel voor mij is...?" Ik kijk in ieder geval niet uit naar alles wat komen gaat!

No comments:

Post a Comment