Pages

Wednesday, July 4, 2018

Mijn eerste post


Ik heb gemerkt dat er niet veel (of geen?)  blogs zijn in het Nederlands over het hebben/krijgen van een kaakoperatie. Toen ik zelf onderzoek deed naar kaakoperaties heb ik veel hulp gehad aan Engelstalige blogs. Wanneer ik informatie wilde vinden in het Nederlands kwam ik alleen maar op fora terecht of websites van ziekenhuizen. Daarom heb ik het op mijzelf genomen om een blog te beginnen over... you guessed it... mijn (dubbele) kaakoperatie.

Het begon allemaal vorig jaar toen ik besloot dat ik een kaakoperatie wilde. Mijn hele leven heb ik het gevoel gehad dat er iets mis wat met mijn gezicht, dat ik er niet zoals anderen uitzag. Daarnaast had (heb) ik ook problemen die anderen niet hadden die dus met mijn scheve gebit te maken hebben (zoals bijvoorbeeld 's ochtends wakker worden in een poel van kwijl omdat je met je mond open slaapt). Ook heb ik gemerkt dat de laatste twee jaar mijn voortanden meer naar voren zijn gaan groeien. Dit alles, en nog wel meer, heeft mij overgehaald om een kaakoperatie uit te laten voeren.

Toen ik 11 of 12 was heb ik mijn eerste beugel gekregen. Misschien zelfs jonger? Ik weet het niet precies meer. Ik had extreem scheve tanden maar gelukkig hebben al mijn beugels deze weer recht weten te zetten. Na jaren verschillende beugels te hebben gedragen was ik er dus vanaf, want mijn tanden konden niet rechter staan. Toch had ik nog een open beet. Mijn orthodontist vertelde mij dat als ik dit goed wilde zetten ik een kaakoperatie moest overwegen. Alleen al denkend aan een kaakoperatie schudde ik gewelddadig mijn hoofd heen en weer en zei ik "vaarwel" tegen mijn orthodontist, hopend dat ik hem nooit meer hoefde te zien.

Maar helaas is het wat anders gegaan. Ongeveer twee jaar later, na mijn laatste beugel, begon ik erg kritisch te worden over mijn uiterlijk. Ik denk dat het allemaal begon met een opmerking die een jongen over mij maakte. Deze jongen was destijds een vriendin van mij aan het daten. Hij zei iets van dat mijn "gezicht er raar uit zag". Ik voelde mezelf altijd al een beetje anders dan anderen, maar nooit had iemand het zo verwoord. Dit resulteerde in obsessief gedrag waar ik uren naar mijn spiegelbeeld zat te staren, ik constant foto's van mezelf aan het ontleden was, om er achter te komen waar precies de "fout" in mijn gezicht zat. Ik kwam tot de conclusie dat het mijn neus was. Wat anders kon het zijn? Ik heb mijn neus altijd stom gevonden. Ik dacht altijd dat ik een Tom Cruise neus had; alsof een slechte beeldhouwer 'm random in mijn gezicht had gesmeten. Maar een neuscorrectie wilde ik niet. Ik ben geboren met deze neus, en zo lang er niks mis mee is medisch gezien, ga ik er ook niks aan veranderen. Maar toch had ik in mijn achterhoofd nog de gedachte dat het iets anders dan mijn neus was. Ik wist gewoon niet wat het was dus ik heb het daar maar bij gelaten.

Met die gedachte in mijn hoofd kreeg ik een paar jaar later het idee dat er iets mis was met mijn kaak. Ik heb ADD dus mijn brein maakt soms connecties die ik zelf niet eens begrijp. Ik weet niet meer goed hoe ik uiteindelijk op deze gedachtegang kwam, maar ik ben uiteindelijk dingen gaan googlen en kwam op een blog van een Aziatisch meisje die een dubbel kaak operatie had ondergaan en daarover een online blog bij hield. Alle problemen die zij opnoemde, de gezichtsvreemdheid, echt alles, kwam overeen met hoe ik mezelf ervoer. Ik voelde me zo opgelucht! Ik was er eindelijk achtergekomen wat er "verkeerd" met mij was. Ik heb haar hele blog die dag gelezen, en heb haar blog nog dagen in een tab open gehad. Maar toen ik zelf over een kaakoperatie nadacht kreeg ik de kriebels dus heb ik haar blog weggeklikt en de gedachte van een kaakoperatie en het verbeteren van mijn "rare" gezicht uit mijn hoofd proberen te zetten.

Een of twee jaar later na mijn ontdekking kreeg ik veel last van mijn voortanden die opeens naar voren waren gegroeid. Ik kon al nooit mijn mond normaal sluiten door mijn open beet maar nu zaten mijn voortanden dus ook in de weg. Dit was vooral vervelend wanneer ik aan het praten was of aan het eten. Mijn voortanden rusten nu permanent op mijn onderlip en het is zo vervelend.

Met deze gedachte begon ik weer te googlen en vond ik meerdere kaakoperatie blogs. Na het lezen van velen en het bekijken van voor-en-na foto's heb ik besloten om de nodige stappen te zetten om ook een kaakoperatie uit te voeren. Ergens voor het nieuwe jaar heb ik een afspraak gehad met mijn tandarts om voor een doorverwijzing te vragen naar de orthodontist. Die heb ik gekregen, en heb dus zelf meteen een afspraak gemaakt met de orthodontist. Met hem heb ik kort besproken wat mijn problemen waren en hij heeft vervolgens een afspraak gepland met hemzelf en de kaakchirurg om mijn kaak te inspecteren en de volgende stappen te bepalen. In januari 2018 heb ik deze afspraak gehad en het volgende was geconstateerd: verticale gelaatsgroei, mandibulaire hypoplasie, maxillaire hyperplasie, transversale discrepantie tandbogen, anterieure open beet in the front.

Alleen met een kaakoperatie kunnen deze problemen worden verholpen, ik moest alleen nog een groen licht krijgen van mijn ziektekostenverzekering. Ik dacht dat mijn orthodontist of de kaakchirurug contact met mij zou opnemen zodra mijn aanvraag was goedgekeurd om een vervolg afspraak te maken. Maar na 3 maanden hoorde ik nog steeds niks dus heb ik zelf maar gebeld. Bleek dus dat het allang was goedgekeurd. Nja... miscommunicatie denk ik dan, kan gebeuren. Fast forward, ik heb mijn eerste operatie 2 augustus al! En deze blog wordt een soort van dagboek waar ik mijn ervaringen over mijn operatie bij hou. Ik hoop dat ik hiermee mensen kan helpen!

1 comment:

  1. Een kaakoperatie lijkt echt pijnlijk te zijn. Gelukkig maar dat ik alleen naar tandarts breda ga om mijn tanden te vullen. Hoe is het afgelopen met de operatie?

    ReplyDelete