Pages

Wednesday, October 2, 2019

Dag 3: Mag naar huis!!!

Ik heb bijna de hele nacht wakker gelegen. Ik probeerde om 11 uur te gaan slapen maar dat lukte niet. Mijn buurvrouw was wel aan het snurken, was een beetje jaloers. Rond 12 uur of zo viel ik wel eventjes in slaap maar ik maakte mezelf wakker door gigantisch veel op mezelf te kwijlen (lees: het voelt alsof ik een bakje met water over mezelf heen gooi). Super irritant!!! Rond 12 begon ik te ijlen door lichte verhoging. Mijn hoofd was rare scenario's aan het verzinnen en het voelde een beetje als een bad trip?! Ik wilde de zusters niet lastig vallen dus ik heb na heel veel woelen uiteindelijk muziek opgezet en dat werkte om mezelf en mijn brein te kalmeren. Ik werd nog steeds om de zoveel tijd wakker maar ik heb iig wel wat geslapen.

dubbel kaakoperatie ziekenhuis
 Er was een regenboog te zien toen ik wakker werd!

Ergens voor half 9 kwam de chirurg met zijn assistent langs om te kijken of ik en mijn buurvrouw naar huis mochten. Mijn buurvrouw mocht in principe meteen naar huis maar ze wilden mij wat langer houden, tot 2 uur of zo. Ik moest eerst eten zeiden ze. Ik was nogal geïrriteerd want mijn buurvrouw kon ook niet goed eten. Iemand had uiteindelijk verdunde vla aan haar gegeven dat ze naar binnen kon gieten, maar van mij verwachte ze dat ik normale soja vla en appelmoes kon eten?!?! Oke dan. Ik had niet het gevoel dat ik er slechter of beter aan toe was dan mijn buurvrouw: zij kon wel beter praten (waarschijnlijk omdat ze geen bal met slijm achter in haar keel had hangen) en slikken en ze was ook niet constant aan het kwijlen. Maar om me daarvoor langer in het ziekenhuis te houden.... Ik was sinds gisteravond al aan het aftellen naar 11 uur 's ochtends omdat ik heeeeeeeeeeel graag naar huis wilde maar alas...

Heb de rest van de ochtend youtube filmpjes gekeken en mijn buurvrouw ging rond half 11 naar huis, ik was best jaloers. Rond 11 uur ging ik naar de wc want ik had super veel slijm en opgedroogde viezigheid in mijn keel hangen en wilde met wat water spoelen. Ik begon met mijn tong wat viezigheid van mijn gehemelte te schrapen en probeerde het door mijn tanden naar buiten te duwen en zoveel viezigheid kwam eruit!!! Geen wonder dat ik niet kon slikken!!!! Nadat ik klaar was zag de wasbak eruit als ik net een abortus had gepleegd of zo, super vies :( Voelde me wel meer opgelucht en kon beter ademen.

dubbele kaakoperatie ziekenhuis ontslag
Aaaaa laat me naar huisssss

Rond half 1 kwam de assistent van de chirurg mijn recept brengen en daarna begon ik mijn tas in te pakken. Ik was toch alleen maar naar de klok aan het staren, wachtend tot 2 uur, dus ik had toch niets beters te doen. Rond half 2 kleedde ik me aan en kwam de zuster nog een keertje binnen om te vragen hoe het ging. Ze zei dat ze sorry was dat ze zo door hamerde dat ik moest eten en zo, ze wilde gewoon het beste voor me. Dat begreep ik ook wel, en ze was mijn favoriete zuster van de week, want ze was geduldig en lief, maar ik denk niet dat ze begreep wat mijn belemmeringen waren. Ze dacht namelijk dat ik appelmoes kon eten, terwijl ik dat letterlijk niet kon. Ze dacht ook uiteindelijk dat ik appelmoes had gegeten, wat helemaal niet zo was. Ik had een leeg bekertje in de lade in mijn nachtkastje waar ik steeds wat appelmoes ingooide zodat het leek alsof ik aan het eten was. Sorry dat ik gelogen heb zuster, ik wilde gewoon heel graag naar huis :( 

Nog iets anders dat ze ook van mij verwachte was dat ik bij mijn opa en oma 2 nachten zou logeren, omdat ze dachten dat ik niet voor mezelf kon zorgen of zo. Ik zei "sure", maar natuurlijk ging dat niet gebeuren. Mensen verwachten altijd dat ik zwak ben omdat ik er klein en zwak uit zie, maar ik kan meer dan mensen verwachten. En ik wist waar mijn problemen lagen (het slikken, niet ademen, het slijm etc.) en niets of niemand kon deze problemen verhelpen, dus waarom zou ik bij mijn opa en oma blijven? De zuster had nog extra mijn oma gebeld om te vragen of ik daar mocht logeren, maar toen mijn oma mij uiteindelijk kwam ophalen rond 2 uur heb ik een kort argument met haar gehad waar ik in brak Nederlands uitlegde dat ik niet naar hun huis ging, maar naar mijn eigen huis. Ik heb een gigantisch bed waar ik zo graag in wilde slapen. En ik woon in een rustige buurt: rust!!! Mijn eigen douche!!! Ik kan overal kwijlen waar ik wil!!! Ik wil gewoon naar huis en met rust gelaten worden!!! Uiteindelijk heb ik haar over weten te halen (ze wilde me eerst terug brengen naar de afdeling en me niet meer mee naar huis nemen) en zei ze dat ik oud genoeg was om zelf te beslissen wat goed voor me was. Het was wel even panieken voor mij. Ik haat het als ik geen controle heb over een situatie waarin ik weet wat heb beste voor mij is, alleen omdat mensen mij onderschatten. Een beetje jammer.

dubbele kaakoperatie herstel
In de auto naar huis!!!

Voordat ik het ziekenhuis verliet kreeg ik pilletjes die ik moest slikken, maar ik had geen idee hoe?!?!  Van de apotheek kreeg ik deze ook en begon (weer) een beetje te panieken, maar ik verwachte het thuis wel uit te vogelen. In de auto was ik nog steeds een beetje in paniek modus omdat ik bang was dat ik niet thuis afgezet werd, maar dat gebeurde uiteindelijk wel. En ik was zo blij!! Heb meteen in de douche gezeten voor 10-20 minuten wat heerlijk was, schone kleren aan, en toen lekker in mijn bed gaan liggen. Wat een vertroeteling! Ik voelde me meteen al stukken beter haha. 

Ik wilde heel graag drinken, maar ik wist dat het niet ging lukken met een beker omdat het zo weer uit mijn mond sijpelt. Mijn oma had mij een pakje met drinken gegeven in het ziekenhuis die ik nog niet had opgedronken dus die maakte ik open en wow, pakjes met drinken zijn een redding als je deze operatie hebt gehad!!! Je stopt het rietje in de zijkant van je mond en drukt een beetje op het pakje en dan kun je drinken naar hartenlust!!! Als je het rietje ver genoeg in je mond steekt kun je snel genoeg slikken voordat het weer uit je mond sijpelt Wat een uitvinding!!! Mijn oma zei dat ze nog langs zou komen die avond met mijn opa om te checken hoe het met me ging, maar dat ze eerst zou bellen. Dus toen ze me belde rond 7 uur vroeg ik aan haar of ze nog wat meer pakjes kon meenemen wat ze ook deed toen ze langs kwam met mijn opa. Toen ze langskwamen en zagen dat het ok met me ging waren ze volgens mij meer gerustgesteld en daarom gingen ze ook gauw weer naar huis.

Rond 9 uur nam ik een kort dutje van 45 minuten. Om 11 uur of zo maakte ik mijn tanden schoon met mijn waterflosser en mondspoeling. Rond 2 uur viel ik weer in slaap maar werd weer rond 4 uur wakker. Om 6 uur viel ik weer in slaap en werd weer rond 8 uur wakker... slapen is niet gemakkelijk blijkbaar maar het gaat wel beter dan in het ziekenhuis : )

No comments:

Post a Comment