Pages

Monday, August 6, 2018

Dag 1, 2, & 3 Herstel: Prinses op de Erwt


Herinner me niet veel van deze dagen. Had zo goed als geen pijn, alleen een beetje een rare sensatie in mijn mond. Mijn boven tanden waren wel gevoelig, vooral mijn voortanden waar nu een spleetje tussen zat. Veel geslapen. Als ik niet aan het slapen was, was ik aan het eten. Niets kon mij verzadigen waardoor ik constante honger had. Alleen maar ijs, yoghurt, en ijslolly's gegeten. Ook smoothies en sapjes. Gebruikte ook elke dag erwtjes tegen mijn koude gezicht aan. Vooral in de ochtend wanneer de zwelling het ergst was. Wanneer ik een dutje deed legde ik de erwtjes op het kussen en legde mijn wang er op. Dat hielp met de gevoeligheid. Ik sliep meestal voor 4 uurtjes. Dit was genoeg om de erwtjes om te ruilen voor een ander zakje. Er kwam ook steeds bloed uit mijn neus. In het ziekenhuis hadden ze mij een verbandje voor mijn neus geplakt. Ik kreeg ook verbandjes met tape mee. Elke ochtend als ik opstond ververste ik mijn verbandje. Op zaterdag heb ik mijn neus schoon gemaakt. Ik heb dit niet eerder gedaan, omdat mijn neus erg gevoelig aanvoelde. Op Zaterdag was opeens ook mijn oog blauw, maar dat trok na 2-3 dagen wel weer weg. 

Ik nam de volgende medicatie:
  • Diclofenac (3x per dag, 1 tablet)
  • Tramadol/paracetamol (3x per dag, 1 tablet)
  • Maagzuurremmer HTP Omeprazol 2mg (1x per dag, 1 capsule)
  • Perio Aid 0,12% Chloorhexidine Mondspoelmiddel (2x per dag, 15 ml)
  • Multivitamine (1x per dag, 1 tablet)
  • Ijzer (1x per dag, 1 tablet)
Ik kreeg dus diclofenac en celeocxib voorgeschreven, maar het bleek dus dat je die medicatie helemaal niet samen mag nemen. Op aanraden van de apotheek assistente heb ik alleen de diclofenac genomen. Ik nam mijn medicatie om 10-11 uur 's ochtends (want dan werd ik meestal wakker), 4 uur 's middags, en daarna weer om 10-11 uur 's avonds. Ik heb nooit extra paracetamol moeten innemen tegen de pijn of zo, en nadat ik klaar was met mijn diclofenac kuur ben ik ook gestopt met alle andere medicatie (behalve de vitamines, want die waren niet voorgeschreven die nam ik gewoon zelf als extra maatregel).

Het mondspoelmiddel kon ik de eerste dagen ook niet gebruiken, omdat het gewoon mijn mond weer uitkwam (omdat ik mijn mond niet goed kon sluiten). Ik probeerde het wel elke dag, en uiteindelijk na 1 of 2 weken lukte het wel. Van de chirurg moest ik gewoon hiermee doorgaan tot het flesje leeg is.

No comments:

Post a Comment